Alles voor de wetenschap - Reisverslag uit Nosy Be, Madagascar van Jeroen - WaarBenJij.nu Alles voor de wetenschap - Reisverslag uit Nosy Be, Madagascar van Jeroen - WaarBenJij.nu

Alles voor de wetenschap

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

06 Mei 2014 | Madagascar, Nosy Be

Haaallo! Salama mon ami :)
Zoals je kunt zien heb ik zowaar internet! Nu iets meer dan een week in Madagaskar en heb al zoveel gezien en meegemaakt. Ik zal een paar punten op dit blogje typen, om jullie op de hoogte te houden.

Punt 1: Ik ben miljonair.
Ik zou jullie allemaal willen invliegen, maar helaas zal dat mij miljarden gaan kosten hier. Ik tap flappen in centimeters en zeur over te kleine buidels. Het zal je echter misschien verbazen hoe weinig cm een miljoen is. Op het moment heb ik zo'n 1,7 miljoen bij me. Kan iets meer of minder zijn, maar al dat gespuis achter komma doet me niks. Als ze hier op het eiland waar ik nu zit koffers zouden verkopen, dan zou ik er een aanschaffen. Niet dat dat perse nodig is, het pas immers in een bescheiden buidel of tasje, maar het is een principe kwestie. Miljoenen horen in een koffer. Dat is door alle films nou eenmaal zo bepaalt.

Punt 2: Echte pech
De afstanden tussen de steden en dorpen zijn anders dan in Nederland. Als je naar een volgende stad wilt, dan zul je hier 7 tot 12 uur voor uit moeten trekken. Dat is al met een privé mobiel. In dorpjes staan mannen met geweren die checken of je geen gevaar vormt. Meestal kun je direct doorrijden. Er schijnen af en toe auto's gestopt te worden en volledig beroofd te worden door locals. Maar dat is alleen 's nachts. Die mannen met geweren zijn dus wel zo veilig. Helaas had onze auto voortdurend pech. Het rechter achterwiel begon na een x aantal kilometer te roken van de hitte omdat de rem aanliep. Zo liepen we vertraging op en reden we ondanks vroeg vertrekken toch telkens weer in het donker. Door deze aanhoudende pech moesten we onze reis wat aanpassen en eerder naar de eiland vertrekken. Dus nu zitten we hier op Nosy Komba, noodgedwongen, te duiken. Oh en er zijn ook heus lemuren. Die sampelen we ook. Maar tja, die slapen tussen 10:00 en 16:00 dus ja, je moet wat.

Punt 3: Aapjes kijken
De eerste week zaten we in Anakarafansika. Een droog bos, met schitterende lemursoorten. Vooral de coquerell sifaca is een beauty. Wit met rode vacht, groot en sierlijk. Niets doet vermoeden dat ze bij het afzetten van het domante mannetje zijn ballen eraf trekken. Maar dat heb ik gelukkig niet gezien. Wij keken naar fulvus en mongoz en verzamelde hun fecael samples. Oftewel, poep. Maar er is genoeg tijd om alle individuen te bekijken en foto's te maken. Dat gaat trouwens heel aardig met mijn nieuwe zoomlens. Het onderzoekskamp was erg gezellig. Ik heb met Australische en Duitse onderzoekers onder de sterrenhemel gelegen en rum gedronken. Heerlijke koffie rum hier. Een van de specialiteiten.

Kortom, na al deze feiten kunnen we wel concluderen dat ik veel over heb voor de wetenschap.

Tot zover, tsarah azavad!
Jeroen

  • 07 Mei 2014 - 00:50

    Harro De Moor:

    Klinkt goed man. Veel plezier nog..

  • 09 Mei 2014 - 22:19

    Vera Notting:

    Haa Jeroen,

    Fijn dat je ons op de hoogte houdt van al je avonturen.
    Mariëlle houdt ons ook up to date met berichtjes. Heel lief.
    Wat een mooie foto's! Nu kun je helemaal los gaan met je camera!
    Niet verkeerd om wat extra uren te duiken... have fun!
    Liefs,
    Martin & Vera

  • 13 Mei 2014 - 16:29

    Anna Luijen:

    Hei Jeroen! Zit jij in Madagascar met Iris? Hihi, ik ga met haar hoogstwaarschijnlijk in oktober. Studeer je tegenwoordig aan de wur of heb je dit via Utrecht geregeld?
    Veel plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Madagascar, Nosy Be

Jeroen

Actief sinds 26 April 2014
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 6384

Voorgaande reizen:

27 April 2014 - 25 Augustus 2014

Onderzoek in Madagaskar

Landen bezocht: